Budskap lyser länge – med ledskyltar

11 januari 2022
Lily Hansen

editorial

För att ha möjligheten att nå ut med sitt budskap på bästa sätt och visa att man finns, är en företagsskylt idealisk. Du kan hitta ett stort antal varianter både av neon- och ledskyltar idag. Vi ska fokusera på ledskyltar denna gång och belysa – ingen tänkt ordlek – lite olika egenskaper för dessa skyltar. 

När bestämt hur ni vill att er logga eller text på skylten ska se ut, är nästa steg att välja vilken typ av skylt ni vill att den ska synas på. Normalt kan man välja mellan sex olika profiler på skyltar och dessa karakteriseras av hur ledmodulerna är monterade på själva skylten. Man kan välja att ha dem monterade så att de lyser mot fasaden, eller så väljer man att ha dem bakom en plexifront, antingen med eller utan plast- eller plåtlister. 

 

image

 

Profilera dig på rätt sätt med din ledskylt

Som man lätt kan förstå, handlar det mycket om smak och vilken effekt eller stämning man vill skapa. Det kan vara viktigt att fundera på vilken typ av företag man är och hur budskapet bör sändas ut. Kanske ska inte “Karlssons Bildelar” synas med ljusblå, fluffiga bokstäver på en rosa bakgrund. Då signalerar man kanske att man säljer sockervadd istället för bildelar. 

Allmänt kan man säga om ledljus att det är en relativt energisnål teknologi som också är mycket flexibel. Ledljus har också generellt sett en väldigt lång livslängd, vilket gör det till ett populärt alternativ då det är hållbart i dubbel bemärkelse. Tack vare att skyltarna har lång livslängd, förbrukar man inte lika många på sikt.

En annan sak som kan vara lite irriterande med gamla skyltar är när bokstäver slocknar. Inget roligt alls och det ger inget bra intryck när det står ”arlssons Bildelar” istället. Med högklassigt ledljus minimerar du risken för att tappa bokstäver på det här sättet. 

Fler nyheter